Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Debiut Polaków w Dakar Classic 2024

Paweł Piątek
Nadchodząca edycja terenowego maratonu Dakar będzie pierwszą w historii, w której polskie załogi wystartują w utworzonej niedawno kategorii classic. To bardzo przystępna formuła startu w Rajdzie Dakar, otwarta dla samochodów i ciężarówek, które brały udział w rajdzie przed 31 grudnia 1999 roku. Reprezentacja Polski wśród klasycznych terenówek będzie bardzo mocna.
Nadchodząca edycja terenowego maratonu Dakar będzie pierwszą w historii, w której polskie załogi wystartują w utworzonej niedawno kategorii classic. To bardzo przystępna formuła startu w Rajdzie Dakar, otwarta dla samochodów i ciężarówek, które brały udział w rajdzie przed 31 grudnia 1999 roku. Reprezentacja Polski wśród klasycznych terenówek będzie bardzo mocna. Toyota Team Classic
Nadchodząca edycja terenowego maratonu Dakar będzie pierwszą w historii, w której polskie załogi wystartują w utworzonej niedawno kategorii classic. To bardzo przystępna formuła startu w Rajdzie Dakar, otwarta dla samochodów i ciężarówek, które brały udział w rajdzie przed 31 grudnia 1999 roku. Reprezentacja Polski wśród klasycznych terenówek będzie bardzo mocna.

W stawce historycznych samochodów nie zabraknie bowiem zawodników w Toyocie Land Cruiser. W dwóch poprzednich edycjach Dakar Classic zwyciężały załogi prowadzące właśnie ten model auta. Na zwycięską wersję HDJ80 zdecydował się duet Michała Horodeńskiego i Arkadiusza Sałacińskiego. Kierowca i pilot od lat związani są z motorsportem i mają na swoim koncie liczne mistrzowskie tytuły w rajdach, rajdach terenowych i wyścigach. Załoga TOYOTA TEAM CLASSIC zbudowała swojego Land Cruisera HDJ80 z nr 736 na wzór aut, od których rozpoczęła się pełna sukcesów historia fabrycznego zespołu Toyoty.

Podstawowa wersja modelu Land Cruiser 4.2 TD (HDJ80) (167 KM) produkowanego przez Toyotę jest wyposażona w silnik wysokoprężny o pojemności 4164 ccm i mocy 167 KM. Model wszedł do produkcji w 1990 roku, którą zakończono w 1997. Prędkość maksymalna Toyoty Land Cruiser 80 4.2 TD (HDJ80) (167 KM) wynosi 165 km/h, a osiągnięcie 100 km/h ze startu zajmuje 16 sekund.

Nadchodząca edycja terenowego maratonu Dakar będzie pierwszą w historii, w której polskie załogi wystartują w utworzonej niedawno kategorii classic.
Nadchodząca edycja terenowego maratonu Dakar będzie pierwszą w historii, w której polskie załogi wystartują w utworzonej niedawno kategorii classic. To bardzo przystępna formuła startu w Rajdzie Dakar, otwarta dla samochodów i ciężarówek, które brały udział w rajdzie przed 31 grudnia 1999 roku. Reprezentacja Polski wśród klasycznych terenówek będzie bardzo mocna. Toyota Team Classic

- Motorsport to moje hobby od lat. Podchodzę do rywalizacji profesjonalnie, choć oczywiście jestem amatorem, który w ten sposób spędza swój wolny czas. Pozwala mi też utrzymać dobrą formę, zarówno fizyczną jak i psychiczną.
Od 2015 roku prowadzę zespół rajdowo-wyścigowy, którego misją jest m.in. rywalizacja sportowa, szkolenia osób początkujących oraz podtrzymywanie sportowych tradycji marki Toyota, której jestem wierny od lat.
W styczniu 2024 wystartuję w Rajdzie Dakar Classic, który będzie dobrym podsumowaniem mojej działalności rajdowej w ostatnich 10 latach. Traktuję to bardziej jako wyzwanie niż marzenie. Stawiam cel i dążę do jego realizacji.
Klasyczna, choć lepszym słowem byłoby „youngtimerowa”, motoryzacja w połączeniu z rywalizacją sportową to jest to, co lubię najbardziej. Dlatego na swój debiut w Rajdzie Dakar wybrałem Land Cruisera HDJ80 z lat 90. ubiegłego stulecia. To solidna i sprawdzona konstrukcja. Od tego modelu rozpoczęła się wieloletnia zwycięska passa fabrycznego zespołu Toyoty w Rajdzie Dakar, która trwa do dziś – powiedział redakcji motofakty.pl Michał Horodeński.

Land Cruiser HDJ80 przygotowany do startu w Rajdzie Dakar Classic 2024 ma oryginalny silnik i oryginalną manualną skrzynię biegów. W ramach przygotowań przebudowany został między innymi układ chłodzenia oraz tylne zawieszenie. Skrócono także nadwozie o 20 cm, żeby samochód lepiej zachowywał się na wydmach. Wzmocniono konstrukcję ramową oraz układ napędowy. Samochód w specyfikacji gotowej do rajdu waży 2200 kilogramów, dysponuje mocą 215 KM i maksymalnym momentem obrotowym 650 Nm.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Debiut Polaków w Dakar Classic 2024 - Portal i.pl

Wróć na gluszyca.naszemiasto.pl Nasze Miasto