W związku z budową obwodnicy zachodniej Wałbrzycha pracownicy firmy Budimex usunęli m.in. warstwę asfaltu i podbudowę drogi na ul. Kolejowej, aż do skrzyżowania z ul. Wysockiego. Natrafili tam na pozostałości dwóch torowisk kolejowych, które od połowy XIX wieku przebiegały w tym miejscu pomiędzy kopalniami działającymi wówczas na terenie obecnych dzielnic Wałbrzycha: Starego Zdroju i Sobięcina. Po 1945 r. torowiskiem tym pociągi dojeżdżały do stacji Wałbrzych Towarowy, która funkcjonowała na terenie przy skrzyżowaniu obecnych ulic: Wysockiego i Sikorskiego.
Na przełomie lat 60. i 70. XX wieku władze Wałbrzycha przystąpiły do budowy tzw. małej obwodnicy miasta, której przebieg pokrywał się w części z obecnie budowaną obwodnicą zachodnią (obejmował m.in. ul. Kolejową). W 1970 r. Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Wałbrzychu rozpoczęło zakończone sukcesem pertraktacje z władzami Polskich Kolei Państwowych w sprawie likwidacji stacji Wałbrzych Towarowy wraz z doprowadzonym do niej torowiskiem. W 1973 r. stacja zakończyła działalność, a rok później zakończono demontaż pozostałych po niej torów i urządzeń.
Fotorelacja z wydarzenia upamiętniającego 50 rocznicę likwidacji tramwajów w Wałbrzychu
Odkrycie fragmentów dwóch torowisk dokonane na początku lipca 2019 r. przy budowie obwodnicy zachodniej jest dowodem, że 45 lat temu nie zdemontowano w tym miejscu całej infrastruktury kolejowej. Na razie nie wiadomo jak długie są jego fragmenty. To się okaże dopiero po usunięciu warstwy asfaltu z ul. Wysockiego. Znawcy i miłośnicy kolei mówią, że bez względu na to jak długie fragmenty torowisk zostały zachowane, należy je uratować i przekazać do zbiorów położonej w pobliżu Starej Kopalni w Wałbrzychu. Eksperci wskazują, że są to szyny rowkowe, które były wkomponowane w nawierzchnię drogi i nie wystawały ponad jej powierzchnię.
Historia i zdjęcia wałbrzyskich trolejbusów
Nie można wykluczyć, że po usunięciu asfaltu odkrycie nie ograniczy się tylko do pozostałości infrastruktury kolejowej. W miejscu tym torowiska kolejowe krzyżowały się z torowiskiem tramwajowym linii biegnącej od pl. Grunwaldzkiego w Wałbrzychu przez dzielnicę Biały Kamień do Szczawna-Zdroju. Była ostatnią wałbrzyską linią tramwajową, którą zlikwidowano 30 września 1966 r. Ze skrzyżowaniem torowisk: kolejowego i tramwajowego na obecnym skrzyżowaniu ulic: Kolejowej, Wysockiego i Sikorskiego związane jest jedno z najbardziej tragicznych zdarzeń w historii miasta.
22 października 1913 r. na wspomnianej stacji kolejowej, którą po 1945 r. przemianowano na Wałbrzych Towarowy, stał pusty wagon Pruskich Kolei Państwowych. Nie był zabezpieczony hamulcem i w trakcie gwałtownej burzy, która przeszła tego dnia nad miastem, stoczył się w kierunku obecnego skrzyżowania ulic: Kolejowej, Wysockiego i Sikorskiego. Rozpędzony wagon kolejowy uderzył w przejeżdżający tramwaj. W wypadku zginęło 14 osób.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?