Superfirma: Pierogowa Chata w Wałbrzychu

Elżbieta Węgrzyn
Pierogowa Chata Mariusza Karwika podbiła serca wałbrzyszan
Pierogowa Chata Mariusza Karwika podbiła serca wałbrzyszan Dariusz Gdesz
Mariusz Karwik to najlepszy kucharz plebiscycie „Smak na Medal” 2014, a jego Pierogowa Chata zajęła trzecie miejsce w kategorii lokal. Państwo Monika i Mariusz Karwik prowadzą Pierogową Chatę od września 2012. W najbliższym czasie ich pyszne pierogi znane i inne wyroby garmażeryjne będzie można kupić w innych częściach miasta oraz na zamówienie. Pierogowa Chata to prawdziwa superfirma.

– Proponujemy teraz czternaście rodzajów pierogów, a kilka innych opracowanych propozycji mam już w zanadrzu – mówi Mariusz Karwik, właściciel Pierogowej Chaty, popularnej wałbrzyskiej restauracji znajdującej się w dzielnicy Szczawienko. Kunszt kulinarny pana Mariusza został dostrzeżony przez przez czytelników Panoramy Wałbrzyskiej i portalu NaszeMiasto.pl. Pan Mariusz prowadzi w naszym mieście dwie restauracje. Pierwsza to remontowana obecnie Restauracja Marius ulokowana przy ul. Wrocławskiej 141, a druga to działająca od dwóch lat Pierogowa Chata przy ul. Wrocławskiej 82.

Mąka zamiast smaru

Biznes restauracyjny nigdy by nie powstał, gdyby Mariusz Karwik znalazł praktykę jako mechanik samochodowy. – Chciałem się nauczyć zawodu mechanika, ale nie mogłem znaleźć praktyk. Wybrałem zatem zawód kucharza i nigdy tego nie żałowałem – wspomina wałbrzyszanin i dodaje z uśmiechem, że dzięki temu zrządzeniu losu nie tapla się w smarach, a w mące i oleju.
Podczas praktyk w szkole gastronomicznej w wałbrzyskim Hotelu Gwarek pan Mariusz poznał tajniki żywienia zbiorowego. – Na początku głównie myliśmy naczynia i obsługiwaliśmy stołówkę, na której wydawano około 700 obiadów dziennie. Podawaliśmy zupy i wyroby garmażeryjne, głównie pierogi i kluski śląskie oraz mięsa – opowiada przedsiębiorca. Pan Mariusz pracował też w niewielkich wałbrzyskich lokalach gastronomicznych sprzedających fast foody. – Już jako 15-latek pomagałem przy obsłudze w małej gastronomii na Szczawienku, a po szkole pracowałem w restauracji szybkiej obsługi w dzielnicy Piaskowa Góra. Tam nauczyłem się wyrabiać sosy, m.in. sos czosnkowy, który dziś podaję we własnej restauracji – mówi doświadczony kucharz.

Francuskie i polskie smaki

Drugą miłością pana Karwika zawsze była koszykówka. Zaczął ją trenować stosunkowo późno, w wieku 17 lat, szybko jednak jego talent i pracowitość zostały dostrzeżone. Został zaproszony do gry w klubie we Francji. Podczas trzech sezonów letnich w regionie Bordeaux pracował również w restauracji i nauczył się przygotowywać sałaty, mięsa grillowane, ryby, owoce morza oraz lokalne desery. – Do dzisiaj chętnie tam wracam, mam we Francji przyjaciół i dobrych znajomych – wyjaśnia wałbrzyszanin.
W 2002 roku pan Mariusz zdecydował się na powrót do Wałbrzycha i znalazł pracę w nowo wyremontowanym barze szybkiej obsługi – Pubie Mikołaj przy ul. Wrocławskiej 82. Tutaj przez osiem lat podawał potrawy kuchni polskiej, a w 2012 tu właśnie powstała Pierogowa Chata. – W Pubie Mikołaj mała kuchnia nie pozwalała nam na rozszerzanie menu. Podawaliśmy m.in. placek po węgiersku i zupy, jednak duża część wyrobów garmażeryjnych przychodziła do nas gotowa – opowiada szef kuchni.

Kuchnia restauracji Marius

Powstanie Pierogowej Chaty poprzedziło otwarcie w 2007 Restauracji Marius. Jej obszerna kuchnia pozwala nie tylko przygotować jedzenie dla restauracji i na organizowane tam imprezy okolicznościowe, ale dała możliwość przyrządzania własnych wyrobów garmażeryjnych. – Po modernizacji kuchni w Mariusie i kilku szkoleniach zaczęliśmy przygotowywać wszystkie potrawy samodzielnie. Nasze menu było bardzo rozbudowane – wspomina restaurator. Pan Karwik od siedmiu lat pojawia się dodatkowo razem ze swoją kuchnią polową na Festiwalu Kwiatów i Sztuki w zamku Książ. Jego grochówka i mięsa z grilla pachną w Książańskim Parku i zapraszają do biesiady.
Restauracja Marius, znana z mięs i popisowego placka po węgiersku dobrze prosperowała przez ostatnie lata, zapraszając na obiady, rodzinne i firmowe bankiety, a także przygotowując catering na przyjęcia. To tutaj powstały też słynne pierogi, którymi wałbrzyszanie zajadają się w Pierogowej Chacie. Ta ostatnia działa od jesieni 2012 lat w byłym Pubie Mikołaj.
Obecnie w restauracji Marius odbywa się kolejny remont, połączony z rozbudowaniem oraz doposażeniem kuchni. Dzięki niemu powstające tu pierogi, kluski śląskie i gołąbki, doskonale znane klientom Pierogowej Chaty, będą mogły być dostarczane do innych lokali i w całym regionie. – Szukamy odbiorców na nasze pierogi. Z nowymi smakami wystąpimy też na tegorocznym Święcie Pieroga w Czarnym Borze – zapowiada przedsiębiorca.

Sekrety Pierogowej Chaty

– Sam lubię dobrze zjeść i wiem, że moi klienci tego oczekują po moim lokalu. Lepiej jak na talerzu zostaje część dania niż jakby ktoś miał ode mnie wyjść głodny – zapewnia pan Mariusz. W jego Pierogowej Chacie każdy klient może skosztować tradycyjnych przysmaków kuchni polskiej i serwowanych za rozsądne pieniądze. Dania można zjeść na miejscu, na wynos lub zamówić z dowozem do domu.
Pan Mariusz przygotowuje pierogi od lat, te serwowane w jego lokalu są już rozpoznawalne. Zaczynano od ośmiu rodzajów pierogów, raz jest ich mniej, innym razem więcej, ale wciąż pojawiają się pomysły na farsze. Tutejszy pieróg waży 4 – 4,5 dag, podawany jest z wody lub z oleju wraz z wybranym sosem.
Obecnie w menu znajdują się też zupy i inne dania, ale trzon karty stanowi 14 rodzajów pierogów. Część z nich jest tradycyjna i znana od pokoleń jak ruskie, z serem, czy mięsne, inne to wynalazek pana Mariusza. Duża część pierogów jest dostępna przez cały rok, inne, jak te owocowe są sezonowe. – Klienci ceną zwłaszcza pierogi z mięsem z kurczaka na ostro, ułańskie z boczkiem, lubią też pierogi z farszem z dodatkiem brokułów, szpinaku i papryki, a dzieci przepadają za pierogami z bananem – wylicza właściciel Pierogowej Chaty.
Razem z panem Mariuszem w Pierogowej Chacie pracuje żona Monika, rodzinny lokal gastronomiczny odwiedzają też chętnie ich synowie. Mariusz Karwik stara się przekazać synom sportową pasję i zamiłowanie do dobrego jedzenia.

Superfirma - gdzie ja znajdziesz?